میز تست شیرآلات

آشنایی با آزمون هیدرواستاتیک

 

گسترش استفاده از تجهیزات مختلف مانند لوله های فشار، افراد را بر آن داشت تا برای مقابله با خطرات احتمالی این تجهیزات، تست های مختلفی را انجام دهد. یکی از این تست ها، تست هیدرواستاتیک بوده که برای بررسی چگونگی عملکرد، دوام و همچنین تست نشتی تجهیزاتی از قبیل سیلندرها( سیلندر گاز و سیلندر کپسول آتش نشانی)، بویلرها، لوله های تحت فشار، شیرهای صنعتی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. نکته بسیار مهمی که در تست هیدرواستاتیک باید به آن دقت کرد، فشار وارد شده به تجهیزات است؛ زیرا اگر فشار اعمالی بیش از حد زیاد باشد باعث ایجاد آسیب در تجهیزات و از هم گسیختگی بخش های مختلف می شود. به کمک تست فشار در داخل سیلندر، می توان ظرفیت نهایی فشار کاری سیلندرهای مختلف را بدست آورد.

در آزمون هیدرواستاتیک، تست نشتی و تست بدنه وجود دارد. در عملیات تست نشتی، طبق استاندارد، قطعه تا درصدی بالاتر از فشار کاری، تحت فشار قرار میگیرد تا میزان نشتی احتمالی آن مشخص گردد. در تست بدنه، قطعه تا 50% بالاتر از فشار کاری تحت تست قرار میگیرد تا استحکام بدنه BODY قطعه مشخص گردد.  تست شیرهای اطمینان یکی از انواع تست های هیدرواستاتیک یا تست گاز بوده که برای انجام آن، از دستگاه تست شیر استفاده می شود.

انجام تست نشتی روی شیر اطمینان

تست شیر اطمینان

برای آشنایی با چگونگی انجام تست شیر اطمینان، ابتدا باید با این نوع شیر آشنا شویم. تمام تجهیزاتی که تحت فشار هستند، در ساختار خود یک شیر اطمینان دارند. این شیر کمک می کند تا در هنگام افزایش فشار، فشار اضافی آزاد شده تا به تجهیزات آسیبی وارد نشود. به این ترتیب، انفجار و سوختگی رخ نخواهد داد. وجود هر گونه عیب در شیرهای انفجار، باعث صدمات جانی شده و ضرر و زیان مالی ناشی از خرابی دستگاه ها و تجهیزات را نیز به دنبال دارد. بنابراین، تست شیر اطمینان برای بررسی عملکرد درست این نوع شیرها الزامی است.

برای تست شیر ایمنی، شیر مورد نظر را بر روی میز تست شیر ایمنی می بندند. برای انجام این کار، از بست های محکمی استفاده می شود. سپس، شرایط بحرانی را شبیه سازی کرده تا از عملکرد این نوع شیرآلات مطمئن شوند. لذا، فشار گاز یا مایع از طریق نازل ورودی، وارد قسمت دیسک شده و فشارسنج هایی که بر روی میز تست شیر قرار دارند، فشارهای وارده را اندازه گیری می کنند. زمانیکه فشار، بیش از حدِ مشخص شده باشد، شیر اطمینان باز می شود تا فشار اضافی را خارج کند. در این مرحله می توان از طریق فشارسنج ها، فشار را خواند.

اگر در تست شیر اطمینان، شیر در فشاری که از قبل مشخص شده باز نشود، می توان از طریق تست نشیمنگاه، مهره ای که مخصوص فشار است را تنظیم نمود و با ساخت تست بنچ، تست را مجدد تکرار کرد. معمولا در تست شیرآلات، از سیالی که عملکردی مانند سیال عملیاتی دارد، استفاده می شود. اگر شیر اطمینان در تجهیزات، در مسیر عبور جریان گاز یا هوا قرار گرفته باشد، برای تست و اطمینان از عملکرد درست آن، باید از مایع یا گاز استفاده کرد.

انواع شیرهای اطمینان

 

انواع شیرهای اطمینان

 

میز تست

میز تست شیرآلات دارای انواع مختلفی می باشد. دسته بندی های مختلف شامل میز تست شیر اطمینان، میز تست شیر اطمینان خلاء، میز تست شیرهای ایمنی و عمومی، میز تست شیرهای کنترلی و میز تست شیرهای سرچاهی، برای کاربردهای متنوعی بکار می روند. بطور مثال، در میز تست شیر اطمینان خلاء یا وکیوم، یک پمپ وکیوم قرار داشته که می تواند فشار منفی را نیز ایجاد کند. البته اکثر این میزهای تست به یک کنترل پانل نیز مجهز بوده که می تواند فشارهای مورد نظر را به خوبی به شما نشان دهد. به کمک میزهای تست، می توان بر روی انواع شیرهای اطمینان تست انجام داده و به کمک نتایج حاصل، به کالیبراسیون شیر ایمنی پرداخت.

انواع تست های ولو

کارخانجات برای اطمینان از کارکرد درست شیرهای اطمینان، تست ولو را به صورت دوره ای انجام می دهند. این نوع تست دارای انواع مختلفی بوده که تست shell، تست back seat، تست low pressure closure و تست high pressure closure از انواع آن می باشند.

در تست shell که به تست بدنه نیز معروف است، دهانه ورودی و خروجی شیر، پس از ورود هوا با فشار زیاد بسته می شود تا مقاومت بدنه در برابر این فشار اندازه گیری شود. به کمک این تست، می توان از عدم وجود نشتی در بدنه شیر نیز اطمینان حاصل کرد. در این روش، فشاری که به بدنه اعمال می شود باید 5/1 برابر حداکثر فشار عملیاتی باشد.

تست back seat  یکی دیگر از روش های تست شیر اطمینان است که برای شیرهای دارای سیت بکار می رود. در سیت تست، پس از وارد کردن هوا با فشار لازم به درون شیر، ابتدا و انتهای آن بسته شده تا مقاومت شیر محاسبه شده و احتمال وجود نشتی در شافت و پکینگ بررسی شود. در این تست، فشاری که به شیر اعمال می شود 1/1 برابر حداکثر فشار عملیاتی می باشد.

در تست  low pressure closureبا بستن کامل شیر و وارد کردن فشار از یک طرف و ریختن آب از طرفی دیگر، می توان احتمال وجود نشتی را به راحتی تشخیص داد. به این صورت که در صورت وجود نشتی در شیر، می توان حباب هوا را به راحتی مشاهده کرد. در تست  high pressure closureنیز از آب استفاده شده و زمانیکه قطرات آب از بدنه شیر خارج شوند، می توان فهمید که شیر نشتی می دهد.

تست بنچ

ساخت دستگاه بنچ و قرارگیری آن در خطوط تولید شیرآلات برای تست شیر اطمینان ضروری است. بنابراین، کارخانجاتی که در زمینه تولید شیر اطمینان فعالیت دارند، باید نسبت به خرید دستگاه تست شیرآلات اقدام کنند.

همچنین کارخانجاتی که دارای خطوط لوله برای فرایندهای تولیدی هستند، در خطوط خود تعداد بسیار زیادی از انواع شیر دارند. از جمله این کارخانجات میتوان به پالایشگاه های نفت و گاز، پتروشیمی ها، کارخانجات فولاد و غیره اشاره نمود. این کارخانجات نیز به تناسب حجم کار، دارای کارگاه های تعمیراتی برای شیرآلات خود هستند و به میز تست شیر نیاز دارند.

شرکت های مختلفی در زمینه تولید و فروش دستگاه تست فعالیت دارند که ویژگی های متنوعی را با توجه به نیاز مشتری برای دستگاه های خود در نظر گرفته اند. قیمت تست بنچ نیز با توجه به نوع شیر، سیال مورد نظر برای اعمال فشار و حداکثر فشار وارده به شیر اطمینان متفاوت خواهد بود. تمام دستگاه های تست شیرآلات دارای سیستم هیدرولیکی قوی بوده و برخی از دستگاه های تست شیر اطمینان، امکان انجام تست به صورت همزمان بر روی دو شیر اطمینان را فراهم می کنند.

علاوه بر این، برای اطمینان از نتیجه تست بنچ، بهتر است دستگاه به سنسورهای متعددی مجهز بوده تا مشاهده فشار هیدرواستاتیک و هیدرولیک آسانتر شود.

 

 

نوشتهٔ پیشین
HASKEL
نوشتهٔ بعدی
تست پمپ های هیدرواستاتیک

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست